Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Eten > Deze 10 gezonde voedingsmiddelen zijn stiekeme dikmakers

Deze 10 gezonde voedingsmiddelen zijn stiekeme dikmakers

Deze 10 gezonde voedingsmiddelen zijn stiekeme dikmakers

We weten prima wat goed of slecht voor ons is. Maar wist je dat sommige gezonde voedings­middelen stiekeme dikmakers zijn? Wil je overtollige kilo’s kwijtraken, dan raadt diëtist Sanne Mouha aan de volgende producten in de gaten te houden.

Griekse fruityoghurt

Griekse yoghurt is geconcentreerde volle yoghurt of yoghurt waaraan room wordt toegevoegd. Daardoor is het vetgehalte vrij hoog en is de Griekse yoghurt een goedkope bron van energie. Aan het fruit in de yoghurt wordt meestal ook suiker toegevoegd.

Caloriegehalte: 1 bakje van 125 g bevat 175 kcal.

Alternatief: gewone Griekse yoghurt bevat 152 kcal per 125 gram, bij volle yoghurt, skyr en magere yoghurt is dat 70, 75 en 46 kcal. Wil je toch fruit? Kies Griekse yoghurt 0% met fruit: 79 kcal per 125 gram. Extra voordeel: deze 0%-yoghurt is verzadigend, met 12 gram eiwit per potje.

Rozijnen

In tegenstelling tot snoep zijn rozijnen rijk aan vezels en mineralen. Maar ze bevatten gemiddeld net iets minder kilocalorieën dan snoep en evenveel snelle suikers. Door het drogingsproces is het fruit ook flink gekrompen: een rozijn is veel kleiner dan een druif. Dat maakt dat een handvol rozijnen qua calorieën al snel oploopt. Een prima tussendoortje, maar ook bij gedroogd fruit geldt: balans is key.

Caloriegehalte: 325 kcal per 100 gram

Alternatief: bij grote stukken gedroogd fruit is het makkelijker om de controle over je portie te behouden.

Suikervrije snoepjes

Suikervrij snoep wordt gezoet met zoetstof, vaak maltitol. In tegenstelling tot suiker heeft deze zoetstof geen of nauwelijks effect op de bloedsuikerspiegel. De zoetstoffen uit suikervrij snoep bevatten meestal de helft minder kcal dan suiker, maar zijn zeker niet calorievrij. Het blijft snoep, het levert je lichaam geen enkele gezonde voedingsstof op.

Caloriegehalte: suikervrij snoep bevat per snoepje (5 g) 12 kcal, gewoon snoep bevat 17 kcal per snoepje.

Olijfolie

Ja, olijfolie is gezond; het is een bron van vitamine E, omega 6 en omega 3. De gezonde vetzuren uit olie verminderen het risico op hart- en vaatziekten. Toch kun je er ook te veel van eten. Caloriegehalte: één eetlepel olijfolie (10 g) komt overeen met 90 kcal. Ter vergelijking: dat zijn iets meer kcal dan die in een boterham.

Tip: ga niet te kwistig om met olie, houd het bij één eetlepel olie per portie.

Avocado

Door Instagram en TikTok lijkt de avocado een van de beste voedingsmiddelen in de strijd tegen overtollige kilo’s. Het is een vitaminebom, rijk aan vitamine B, C, E en K, en bevat daarnaast magnesium, zink en kalium. Heel gezond dus, maar avocado’s zijn ook de vetrijkste fruitsoort en daardoor stijgt het caloriegehalte enorm. Dit superfood geeft bovendien zelden een verzadigd gevoel.

Caloriegehalte: 1 avocado bevat 335 kcal. Dat is evenveel als een kleine maaltijd.

Tip: gebruik avocado vooral als smaakmaker en ter afwisseling.

Noten

Noten zijn vezelrijk en bevatten veel vitamines en gezonde vetzuren, zoals omega 3. De ideale snack, áls je je kunt inhouden en niet in één keer een hele zak opeet. Door het hoge vetgehalte zijn noten erg calorierijk. Bovendien wordt bij veel geroosterde noten extra olie gebruikt. En gezouten noten zijn ook iets minder gezond.

Caloriegehalte: 638 kcal per 100 gram.

Alternatief: kies ongezouten noten, dat helpt ook om je portie te beperken. Doe de noten in een schaaltje of neem ze mee in een klein potje. Combineer ze eventueel met (soja)zuivel, een salade of een stuk fruit. De ideale dagelijkse portie noten is circa 20 gram.

Vinaigrette

Een klassieke vinaigrette bestaat uit azijn en olie. En olie bevat dus veel kilocalorieën. Dat maakt de vinaigrette een calorieënbom. Ook andere saladedressings op basis van olie zijn misschien wel een gezonde keuze, maar alles-behalve vriendelijk voor je lijn.

Caloriegehalte: Een eetlepel vinaigrette (10 g) komt overeen met 60 kcal.

Alternatief: zelfgemaakte yoghurtsaus, balsamicoazijn of een dressing met minder dan 200 kcal per 100 gram.

Kokosboter

Kokosolie wordt vaak aangeprezen als lichter alternatief voor boter. Het is een olie die hard wordt bij koude temperaturen, terwijl andere plantaardige olie vloeibaar blijft. Geraffineerde kokosolie geeft meestal geen smaak, waardoor het een ‘light’ gevoel geeft. Toch is het caloriegehalte gelijk aan dat van olie en bevat kokosolie zelfs meer kilocalorieën dan boter!

Caloriegehalte: 982 kcal per 100 gram. Per eetlepel (10 g) zijn dat 89 kcal.

Pesto

De kleur, geur en smaak doen vermoeden dat pesto een onschuldig en gezond product is. Helaas bevat pesto veel olie, Parmezaanse kaas en pijnboompitten. Dat is een vetrijke combinatie, die het caloriegehalte doet pieken. Als smaakmaker kan het geen kwaad, maar een pasta die doordrenkt is met pesto bevat al snel meer calorieën dan een bakje patat.

Caloriegehalte: 430 kcal per 100 gram. Per eetlepel (20 g) komt dat neer op 86 kcal.

Alternatief: maak je pesto zelf, je creëert dan veel meer smaak met minder vetrijke ingrediënten. Gebruik ook veel groenten in je pastagerecht, zodat je zowel de hoeveelheid pasta als pesto kunt beperken. Sauzen op basis van groenten, zoals tomaten- of broccolisaus, zijn vaak een beter alternatief.

Groentechips

Zijn chips van wortelen en pastinaak beter voor je? Nou… Bij veggie chips worden de groenten gefrituurd of krokant gebakken met olie. Dat maakt dat hun caloriegehalte niet veel lager ligt dan bij gewone chips. De groentevariant is ook niet gezonder, want door de verhitting zijn de positieve eigenschappen een stuk verminderd. Al is er een voordeel: op groentechips moet je meer kauwen, waardoor je makkelijker stopt na een handvol chipjes.

Caloriegehalte: 200 kcal per 40 gram

Alternatief: rijstwafelchips, geroosterde kikkererwten, crackers met beleg of groenten als snack. ■

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

tekst Fleur de Backer | Beeld Getty Images