Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Eten > Avondhonger: beter ’s avonds laat nog iets eten of met honger naar bed?

Avondhonger: beter ’s avonds laat nog iets eten of met honger naar bed?

Avondhonger: beter ’s avonds laat nog iets eten of met honger naar bed?

Het is bijna tijd om naar bed te gaan en ineens overvalt het je: avondhonger. Nu wil je niet nog van alles gaan snaaien, maar met honger in bed liggen is ook onprettig. What to do? Wij leggen aan je uit wat je het beste kunt doen.

In slaap vallen

Met een volle maag is het moeilijk om in slaap te vallen. Ook kies je met avondhonger sneller voor ongezonde snacks. Je hormonen kunnen namelijk op je eetlust gaan werken als je moe bent. Daardoor grijp je sneller naar suikerrijk of vet eten dat je weer een oppepper geeft. Maar aan de andere kant: in bed liggen met een rammelende maag is ook verre van ideaal. Hierdoor kun je ook amper in slaap komen, omdat je alleen maar aan je lege maag kan denken.

 Lees ook
Heb je de hele tijd een hongergevoel tijdens je ongesteldheid? Hierdoor komt het

Honger

Diëtiste Melissa Meier legt aan Body + Soul uit dat het belangrijk is om te luisteren naar je lichaam. “Als je honger hebt, eet dan, ongeacht het tijdstip van de dag. Zie het als een nieuwe kans om je lichaam te voeden. Het is niets om je schuldig over te voelen”, zegt Meier.

Het beste is om overdag gewoon goede maaltijden en tussendoortjes te eten zodat je ’s avonds geen trek meer hebt. We snappen dat dat niet altijd goed lukt. Mocht je dan toch nog een keer ’s avonds honger hebben, kies dan zoveel mogelijk voor gezonde snacks. Denk aan een cracker met kaas of een bakje yoghurt met bessen. Dat is beter voor je lichaam en houdt je maag rustig gedurende de nacht.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Marie Claire | Beeld: GettyImages