Kirsten: 'Je ziet leuke zomerschoenen online, iets in je vertelt dat je écht niet zonder deze slippertjes kunt' Beeld Bart
Kirsten: 'Je ziet leuke zomerschoenen online, iets in je vertelt dat je écht niet zonder deze slippertjes kunt'Beeld Bart

Kirsten: 'Je ziet leuke zomerschoenen online, iets in je vertelt dat je écht niet zonder deze slippertjes kunt'

Waarom willen we altijd maar meer? Waarom blijf ik soms ook nog steeds in deze val trappen? Je ziet een paar leuke zomerschoenen online en iets in je vertelt je dat je écht niet zonder deze slippertjes kunt.

Meer, meer, meer…

Dat het eigenlijk een wonder is dat je het altijd zonder die slippers hebt volgehouden en dat je ze nu metéén moet bestellen, anders gaat het mis. Stel je voor, straks zijn ze misschien uitverkocht en heb je ééuwig spijt! Vooral dat laatste is leuk.

Even 24 uur afstand nemen van het product dat je online hebt gezien en dan nog eens goed bij jezelf nagaan of je dit nou wel echt zo graag wilt en zo hard nodig hebt, helpt. Het grappige is dat ik al talloze keren heb gemerkt dat ik er vervolgens geen moment meer aan dacht.

Pas na een paar weken schoot me te binnen: o ja! Ik had laatst iets leuks gezien… Waar was dat nou ook alweer? Hoe goed en slim de industrie inspeelt op dit mechanisme bij kinderen, vind ik soms behoorlijk irritant.

Hoe vaak Julian al wel niet naar me toegekomen is: “Mama, er is nu een nieuwe ‘skin’ bij Fortnite, die is echt zooo cool! Mag ik die kopen! Als jij dat liever niet wilt, kan ik het ook wel van mijn eigen zakgeld doen!” Terwijl hij veel meer en langer plezier beleeft aan een simpele voetbal van datzelfde bedrag, die ook nog eens uitnodigt tot buitenspelen en bewegen.

Soms is het best lastig om hierin een balans te vinden en aan je kinderen duidelijk te maken dat het kortstondige dopamineshotje waar een nieuwe aankoop voor zorgt, ook weer snel uitgewerkt is. Waarna je wel weer iets nieuws ziet wat je graag wilt hebben. Ik trap er zelf immers ook nog steeds af en toe in. Gelukkig weet Jackie, onze jongste, nog redelijk goed uit handen van de commercie te blijven.

Lees ook Kirsten Schilder: ‘Onze dochter ontwikkelt best een goede smaak, al zeg ik het zelf’

Ik heb zo het vermoeden dat dat bij haar ook komt door haar rijke fantasie. Omdat haar vijfde verjaardag eraan zit te komen, vroeg ik haar alvast na te denken over wat ze graag wilde hebben. Haar antwoord had ze meteen paraat: “Een unicorn.” En niet zomaar een, ze wil een echte. Deze kan zonder probleem in de tuin, en ze beloofde daarbij plechtig dat ze hem zelf gaat verzorgen!

“Maar mama, ik wil ook graag een ijsje dat nooit op kan gaan of een taart helemaal voor mezelf.” Kennelijk vindt ze het vervelend dat er op haar verjaardag altijd visite komt die zonodig van haar taart moet mee-eten. Die unicorn en dat forever-ijsje... hoe ga ik die dromen verwezenlijken?

Ik heb haar eerst maar eens even 24 uur bedenktijd gegeven, eens kijken of haar wensen dan nog steeds zo groot zijn. Tot die tijd heb ik een superalternatief gevonden. Speciaal voor haar alleen: een unicorn-taartje én een bordje in een wel heel speciale vorm…

Kirsten Schilder (38) is de vrouw van zanger Nick (37). Samen hebben ze drie kinderen: Nikki (10), Julian (9) en Jackie (5). In Flair schrijft ze elke week open en eerlijk over haar leven. Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Beeld: Bart Honingh

Kirsten SchilderBart

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden