artikelbeeld Column Hester Beeld Dorian Jurne
artikelbeeld Column HesterBeeld Dorian Jurne

PREMIUMColumn

Hester: ‘Black Friday en Cyber Monday storen me, maar ik wil ook niet naast de pot pissen’

Er kwam zojuist een advertentie op mijn tijdlijn op social media voorbij: Waarom ik niet online, maar in de winkels in de straat moest kopen: ‘Zij betalen de feestverlichting.’ Schuldgevoel alom, want ik heb met Black Friday toch wel weer her en der toegeslagen.

Alles leuk en aardig, maar als je op een cadeau voor je kind €30 kunt besparen, ga je natuurlijk niet met je goede gedrag een dief van je eigen portemonnee zijn bij dat leuke speelgoedwinkeltje in het dorp – hoezeer je hen de handel ook gunt.

Gisteren deed ik even met mijn moeder en baby een tuincentrum in de buurt aan. De baby heeft met open mond naar de kerstshow gekeken, wij met open mond naar de prijzen op de kaartjes. Waar we vorig jaar nog een koddig boompje van ijzerdraad met lichtjes voor €30 kochten, betaal je voor precies datzelfde boompje nu €49,50.

De beeldschone hysterische boom met regenboogverlichting €449,- hebben we ook maar laten staan. ‘Ik kijk online wel even of ik nog ergens een aanbieding kan scoren’, mompelde ik wat zuur. Ik was geenszins van plan failliet te gaan op de verhoog-de-prijzen-drift van ondernemers.

Black Friday en Cybermonday geven me altijd zo’n dubbel gevoel. Enerzijds wil ik er verre van blijven en storen de duizenden mailtjes met aanbiedingen die ik écht niet mag missen me verschrikkelijk. Anderzijds wil ik ook niet naast de pot pissen en in al mijn principes tegen het hyperconsumeren die ene braadpan die nu van €395 voor €239 wordt aangeboden aan mijn neus voorbij laten gaan. Toch leuk voor onder de boom… Leuk en nuttig.

Mijn vriend heeft geen enkele scrupules. Hij speurde op zijn favoriete wielerwebshop naar goede deals, begeleid door de woorden: ‘Ik koop voortaan het hele jaar niets meer en alleen nog maar in dit weekend mijn spullen.’ Zo is er weer een zieltje gewonnen. Gezwicht voor de commercie.

Het moet gewoon minder allemaal, dat weet ik echt wel. Maar dat is lastig als je nog net niet aan de haren de online shops wordt ingesleurd. Ik heb wel met mezelf afgesproken geen rotzooi meer te kopen. Geen China-meuk, geen mandjes vol bij de Action. Alleen daar denkt mijn moeder dan weer anders over. ‘Bij de Action koop je die kerstverlichting voor een kwart van de prijs’, mopperde zij toen we het tuincentrum verlieten. En zo ben ik dan toch weer geneigd daar van de week heel even naar binnen te rennen. Die doen dan wel weer niet mee aan de Black Friday-hysterie, maar daar breng je nog wel voor een behapbare prijs je huis mee in de kerstsfeer. Betalen zij niet ook mee aan de feestmaandverlichting in de Dorpsstraat? Misschien vraag ik dat wel eerst voordat ik afreken…”

Hester Zitvast (45) is freelance journalist, moeder van vier kinderen (21, 18, 8 en een baby). Door haar Twitter-verslaving zit ze bovenop het nieuws en daar heeft ze vaak wel een mening over. Voor Flair ventileert ze die opinie. Daar hoef je het als lezer natuurlijk niet altijd mee eens te zijn. Een goede (en fatsoenlijke) discussie gaat ze niet uit de weg.

RedactieDorian Jurne

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden