artikelbeeld Column EVA Beeld Dorian Jurne
artikelbeeld Column EVABeeld Dorian Jurne

PREMIUM

Eva: ‘Wellness culture zorgt ervoor dat we onszelf net genoeg haten om zelfliefde te willen kopen’

Glutenvrije granola à zeven euro de zak, biologisch detoxsap en lifestylegoeroes die me yoga-abonnementen willen verkopen. Niet onder het mom van afvallen; ben je gék. We houden toch van ons lijf tegenwoordig? Nee, onder het mom van gezondheid van binnenuit. Ik ben ervoor gevallen, hoor.

O, zeker. Ik val er nog steeds voor. Vaak met plezier. Die granola smaakt me heerlijk en dat sapje vind ik misschien nog wel lekkerder als ik weet dat het niet alleen goed voor de smaakpapillen is, maar ook voor mijn lijf. Yoga vind ik oprecht leuk om te doen.

Dus wat is het probleem? Het probleem is dat er eigenlijk niets is veranderd sinds onze jeugd. Ken je ze nog? De magazinecovers met teksten als ‘5 kilo verliezen in 3 weken’ en ‘10 producten die je van dat zwembandje afhelpen’? Diet culture heet het, wanneer bedrijven ons producten, diensten en diëten proberen aan te smeren om ons te helpen met problemen die we eigenlijk niet hebben. Dankzij het schoonheidsideaal van maatje XS heeft dat lang gewerkt. Maar sinds bodypositivity gaat dat niet meer op.

Want hoe kun je geld verdienen aan onzekerheden als vrouwen van hun lijf houden? Juist, door in te spelen op wat er vanbinnen zit. En dus proberen bedrijven ons nog steeds van alles aan te smeren voor problemen die we niet hebben. Alleen nu onder een sausje van gezondheid. Welkom in de wellness culture, waarbij ons wederom onzekerheden worden aangepraat om onhaalbare beloftes te verkopen. Want als je zo veel van dat lijf houdt, wil je er toch ook goed voor zorgen? Alleen gebeurt het sluipender – implicieter – dan vroeger.

Met open mond las ik in het boek You are not a before picture dat Weight Watchers – ja, het afvalimperium dat miljarden verdient door veelal vrouwen een puntensysteem voor eten voor te schotelen – zijn naam veranderde in WW en de leus ‘wellness that works’ in het leven riep. Hetzelfde concept, een leuker jasje.

En is het je opgevallen dat bedrijven hun producten tegenwoordig proberen te slijten met teksten als ‘puur’, ‘green’, ‘healthy’ en ‘happy’? Wellness culture zorgt ervoor dat we onszelf net genoeg haten om zelfliefde te willen kopen en zo gaan we toch weer voor de bijl om fitter, gezonder, mindfuller en vaak uiteindelijk toch weer slanker te worden. Al hoeft dat dan niet meer met smaakloze shakes en afslankpillen, maar met (peperdure) holistische thee, infraroodtreatments en vitamine­pillen. Maar het lokt ons in dezelfde val: je bent pas goed genoeg als je A koopt, B doet en C uitstraalt.

En tóch ben ik er gek op: om onder het mom van selfcare nieuwe producten aan te schaffen. Ik wéét dat ik ten prooi val aan weer een nieuwe kapitalistische trend. Dat is niet erg, behalve als het je onzeker maakt. En dat doet het soms. Als ik stralende zen-mensen hoor vertellen hoe mindful ze zijn sinds ze op retreat zijn geweest, als ik blakende huidjes zie door bijzondere, nieuwe facials. En toegegeven: soms ook als ik dunne mensen zie na dubieuze afslank-‘lifestyles’.

Ja, schoonheid komt van binnenuit. Maar het gevoel goed genoeg te zijn zoals je bent ook. En daar verdien je alleen zelf aan.

Eva Breda (25) schrijft, creëert en pluist uit. Ze maakte de podcast Komt een meid bij de psych en probeert het leven, het vrouw-zijn en zichzelf iedere week een stukje meer te ontdekken en ontplooien in haar columns.

Deze column van Eva komt uit Flair 46-2022. Meer van dit soort verhalen lees je wekelijks in Flair.

Eva BredaDorian Jurne

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden