Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Marije Veerman > Marije: ‘Uitleg geven aan de Belastingdienst lukte niet, het oordeel was geveld. Ze had gefraudeerd, punt’

Marije: ‘Uitleg geven aan de Belastingdienst lukte niet, het oordeel was geveld. Ze had gefraudeerd, punt’

Marije: ‘Uitleg geven aan de Belastingdienst lukte niet, het oordeel was geveld. Ze had gefraudeerd, punt’

Twintig was ze, toen ze de brief op de mat vond. 20.000 euro moest ze terugbetalen voor onrechtmatig verkregen kinder-opvangtoeslag. In de jaren daarvoor had ze al wat gedoe gehad met de toeslagen, toch kwam deze brief onverwacht. Zeventien was ze geweest toen ze haar eerste kind kreeg, daardoor had ze al zorgen genoeg.

Kinderopvangtoeslag

Toen de eigenaresse van de crèche aanbood het aanvragen van kinderopvangtoeslag over te nemen, was dat dus zeer welkom. “Wij regelen het wel,” zei de vrouw.  “We vragen het samen aan en laten de toeslag op onze rekening storten. Dan kun je het ook niet per ongeluk uitgeven.”  Ik weet maar al te goed hoe dat ging, want ik zat bij dezelfde crèche en kreeg hetzelfde aanbod. Onder het mom van: wij helpen jou hadden ze in werkelijkheid een heel ander doel. Meedogenloos.

En toen was daar dus plotseling de aanslag van 20.000 euro. Een bedrag dat ze onmogelijk kon betalen. Uitleg geven aan de Belastingdienst lukte niet. Het oordeel was geveld. Ze had gefraudeerd, punt. Ik kende natuurlijk de verhalen. Het een nog schrijnender dan het ander, maar ik had geen idee dat dit zich had voltrokken bij iemand zo dicht bij me. Pas toen de hele affaire boven tafel kwam, vertelde ze het.

We spraken er sindsdien vaker over. Zo wist ik dat ze – sinds het nieuws naar buiten was gekomen – sms’jes met dreigende taal kreeg uit naam van de Belastingdienst. De strekking: geld overmaken, anders zou ze uit haar huis worden gezet. Meer gedupeerden kregen deze berichten. Blijkbaar waren hun gegevens dus ook nog in foute handen gevallen. Maar zij wuifde dat weg. Dit kon ze aan. De waarheid lag op tafel. Het einde was in zicht.  “Ik trap daar niet in hoor, Marije. Geen zorgen.”

Gisteren stond ze ineens voor mijn deur. Met een lach van oor tot oor. De Belastingdienst had eindelijk voor het eerst contact met haar opgenomen. Twaalf maanden na het vernietigende oordeel van de commissie en 24 maanden nadat de affaire aan het licht was gekomen. Ze hoefde deze maand haar aflossing niet te betalen. De schulden waren stopgezet en ze zou de beloofde 30.000 euro eindelijk ontvangen. Voor haar was het reden om de champagne te ontkurken. Ik hoorde eigenlijk alleen dat ene zinnetje. Dat ze de aflossing deze maand niet hoefde te betalen. Honderd vragen vlogen door mijn hoofd. Hoezo? Waarom was die niet al stopgezet?

Lees ook:
Marije: ‘Tussen al het donkere was er ook licht, liefde, geluk en waren er juichmomenten’

Twee jaar lang had ze blijkbaar nog steeds elk dubbeltje moeten omdraaien omdat de Belastingdienst de capaciteit niet had om uit te zoeken of ze onrechtmatig was behandeld, en dus ook niet om schulden te bevriezen. Ik begreep er niets van. Weer wuifde ze het weg.  “Joh, ik ga door tot elke cent terug is.”  Daar stonden we, met een champagneglas in de hand, 2022 in te luiden. Zij mijmerend over de toekomst. Dat haar zoon over een paar jaar kon gaan studeren. Dat ze dit jaar misschien wel op vakantie zou kunnen. Ik met wisselende gevoelens. Ontzettend blij dat de ellende bijna ten einde was, maar wel met een bittere ondertoon. Door het onrecht dat, zelfs toen het allang bekend was, nog twee jaar doorging voordat er ook maar een póging werd gedaan dit op te lossen.

Marije Veerman (38) woont met Franklin (38), zoon Kyano (13) en dochter Liv (9) in Purmerend. Alle columns van Marije lees je op onze website. Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

fotografie Dorian Jurne