Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Column > Marije: ‘Dit is het resultaat van een lerarentekort, een te hoge werkdruk en te weinig tijd en geld voor bijscholing’

Marije: ‘Dit is het resultaat van een lerarentekort, een te hoge werkdruk en te weinig tijd en geld voor bijscholing’

Marije: ‘Dit is het resultaat van een lerarentekort, een te hoge werkdruk en te weinig tijd en geld voor bijscholing’

De kwaliteit van het onderwijs holt achteruit. Er is een grote teruggang in taal en rekenen bij kinderen, maar binnen twee jaar kan die een halt worden toegeroepen. Dat stelt de Inspectie van Onderwijs in een onderzoek. Lekker dan, is het eerste wat ik denk als ik het lees, want daar heeft mijn zoon vrij weinig aan. Twee jaar lang heeft hij af en aan thuisgezeten vanwege corona.

Onvoldoende na onvoldoende

De hele brugklas, een jaar dat al enorm ingewikkeld is zonder corona, volgde hij thuis in zijn eentje met een capuchon over zijn hoofd zijn lessen online. Ik zag leraren die online kwamen, die huiswerk uitdeelden en weer verdwenen. Of leraren die een halfuur lang de lesstof uitlegden met de volumeknop op mute. “Moeten jullie dat niet even zeggen,” opperde ik nog, maar hij haalde ongeïnteresseerd zijn schouders op en scrolde langs zijn TikTok. De les erna gebeurde het gewoon opnieuw.

Dat alles resulteerde in een volledig gebrek aan ritme, discipline en concentratie. Iets wat hij nu, na corona, moet bekopen met de ene onvoldoende na de andere. Hij krijgt het gewoonweg niet bijgebeend. Het is niet eens dat hij niet wil, of niet zijn best doet, het is gewoon niet genoeg. En dat terwijl de kwaliteit van het onderwijs voor corona ook al beneden de maat was, zo blijkt uit datzelfde onderzoek van de Inspectie, die de situatie zelfs zorgelijk noemt. Kinderen die klaar zijn op de basisschool kampen al met onvoldoende kennis in begrijpend lezen, spelling en rekenen.

Lees ook
Marije: ‘Hoe leg je in vredesnaam dat schreeuwende schuldgevoel het zwijgen op?’

Het is het resultaat van iets wat we al jaren horen: een tekort aan leraren, een te hoge werkdruk en daardoor ook nog eens te weinig tijd en geld voor bijscholing, waardoor de leraren díé er zijn onder de maat presteren. Bij Kyano op school wordt een toets vaak niet nabesproken, want tegen de tijd dat hij eindelijk is nagekeken, staat er alweer een volgende op de planning. Bij een onvoldoende heeft hij geen idee wat hij überhaupt fout heeft gedaan. Bijles wordt gegeven door ouderejaars. Allemaal erg leuk voor de onderlinge band natuurlijk, maar als je écht moeite hebt met een vak, heb je er weinig aan.

Kansenongelijkheid

Het is de reden waarom ouders met geld hun kinderen inmiddels al naar privé bijles sturen. Waardoor, je raad het al, de kansenongelijkheid alleen maar verder toeneemt. Inmiddels geef ik hem opdracht om toetsen die hij heeft gemaakt te fotograferen, zodat we er samen naar kunnen kijken. Meenemen mag niet vanwege fraude. Geen idee wat er gebeurt als ze hem betrappen. Het zijn problemen die de 8,5 miljard aan post-coronasteun die naar het onderwijs is gegaan, niet oplost, vrees ik.

Marije Veerman (39) woont met Franklin (38), zoon Kyano (13) en dochter Liv (10) in Purmerend. Alle columns van Marije lees je op onze website. Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief