Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Column > Lisanne: ‘Zolang wij de portemonnee blijven trekken, zijn we klanten, en dus koningen’

Lisanne: ‘Zolang wij de portemonnee blijven trekken, zijn we klanten, en dus koningen’

Lisanne: ‘Zolang wij de portemonnee blijven trekken, zijn we klanten, en dus koningen’

Onwillekeurig bleef ik bij een foto hangen, op Instagram (waar blijf je anders onwillekeurig bij een foto hangen). Het was een foto waar ik er ook veel van heb, van een feestje waar ik er ook veel van heb.

Op de foto stonden zestien mensen, ik kende maar één van hen, en die ene was een vage kennis, maar daar ging het niet om. Waar het wel om ging, en gaat, en waar het steeds meer om zou moeten gaan, zijn de spullen die wij nodig achten voor zo’n fabulous feest, of – laten we hem doortrekken – voor een fabulous leven. Ik ging daar ineens Heel Diep En Heel Lang over nadenken.

Feestje

De zestien mensen op de foto werkten bij een groot bedrijf, zo vertelde het onderschrift. De foto was gemaakt met, vermoedelijk, de nieuwste van de nieuwste smartphone, zo een met een ontzettend niet-duurzame batterij, waarvoor mensen onder slechte omstandigheden metalen moesten opgraven op een manier die het milieu niet ten goede komt.

Na één of twee jaar trouwe dienst zal diezelfde telefoon in een la verdwijnen in plaats van te worden gerecycled. Gewoon. Omdat dat kan. Boven de zestien mensen hingen plastic slingers die hoogstwaarschijnlijk geen lang leven beschoren waren. Achter de poserende groep staan eveneens plastic palmbomen die de gehaktballen zouden kunnen worden in de plastic soep die het onderzeese leven zo teistert.

Wat er ook was op dat feestje: champagne, afkomstig uit – uiteraard – de champagnestreek, Frankrijk, en hierheen gekomen per, wat zal het zijn, vrachtwagen, auto, boot? Er was trouwens ook een deel van de groep niet aanwezig: twee collega’s zaten op het strand van respectievelijk Bali en Brazilië, zo vermeldde het fotobijschrift. Wel was er een harde werker namens het bedrijf in New York, twee daagjes, voor een presentatie. Kerosine kent geen grenzen.

Iedereen die er was, droeg op de foto een chic pak, jumpsuit of jurkje – Vinted was hoogstwaarschijnlijk overgeslagen, Zalando & consorten stuurden maar wat graag zeven kekke outfits, gehuld in 278 dozen en plastic zakken, naar hun huizen toe, verspreid over heel Nederland, en de helft werd weer retour gestuurd, maar dat hindert niet want de klant betaalt, dus de klant is koning.

Lees ook
Lisanne: ‘In deze douche brachten we een ode aan al onze onverhulde lichamen’

Klanten zijn koning

We zijn allemaal koningen (ikzelf incluis) en we kopen wat we willen kopen (ikzelf incluis). Wie betaalt, heeft werkelijk alles voorhanden, er is geen quotum, niets wat ons ervan weerhoudt die zevende spijkerbroek in een maand tijd te kopen, of dat derde telefoonhoesje omdat de kleur zo leuk was, of naar Engeland te gaan per vliegtuig in plaats van met de trein.

Er is niemand die je hoofdschuddend gadeslaat als je niet de fiets maar de auto pakt om naar je fysio te gaan, op drie kilometer van je huis. En ja, je weet heus wel dat het niet goed is voor het milieu, maar je had haast. Er is niemand die met opgeheven vinger naar je wijst als je je boterhammen met plakjes dood varken in wegwerp-aluminiumfolie inpakt.

Er is ook niemand die je erop aanspreekt als je dat plastic tasje koopt bij de Appie omdat je éven was vergeten je stoffen boodschappentas mee te nemen. Nee, je wordt er in dit gave land enkel op aangesproken als je het plastic tasje meeneemt terwijl je er niet voor betaalt. Dan zijn de rapen gaar! Maar zolang wij de portemonnee blijven trekken zijn we klanten, en dus koningen, allemaal. We zijn koningen op een troon waarvan we zelf ongegeneerd de poten doorzagen.

Journalist Lisanne van Sadelhoff (32) woont met haar hond Leo in Utrecht. Elke week schrijft zij in Flair over wat haar bezighoudt.

Fotografie: Bart Honingh