Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Column > Hester: ‘Hoge energierekening? Zet maar twee mutsen op en trek dikke sokken aan’

Hester: ‘Hoge energierekening? Zet maar twee mutsen op en trek dikke sokken aan’

Hester: ‘Hoge energierekening? Zet maar twee mutsen op en trek dikke sokken aan’

Ik heb het niet zo op energiemaatschappijen. Jaren geleden, het was buiten ijs- en ijskoud, stond er in de avond een jongen aan onze deur. Hij wilde ons een aanbod doen, namens een grote energieleverancier. Het zou ons gegarandeerd tientallen euro’s per maand schelen.

Waar ik normaal vriendelijk bedank voor dergelijk onaangekondigd bezoek, liet ik deze vent binnen. Hij was aardig, kwam ontzettend oprecht over – vond ook mijn vriend. We dronken koffie, luisterden naar zijn verhaal, stapten over en… zaten vast aan een gemeen contract waar we onder de streep tientallen euro’s meer voor per maand moeten betalen.

Onbeschoft

De afgelopen jaren zijn wij misschien wel honderd keer gebeld door energiecollectieven. Dat we niet geïnteresseerd waren en dat – aanvankelijk netjes, later in het proces steeds feller – aangaven, hoorden ze niet. Of, ze hoorden het wel, maar ze accepteerden het niet. ‘Maar hoezo wil u niet luisteren, mevrouw? Iedereen wil toch besparen?’

Negen van de tien keer waren de telefonische verkopers onbeschoft. Niet zelden werd bij ons ‘nee’ de telefoonverbinding verbroken. En ook werd er volop gelogen. Zo beweerde een vrouw ooit dat mijn vriend had gezegd dat we enorm geïnteresseerd waren in haar aanbod, maar dat ze mij moest bellen. Ik denk dat ik geen grotere energiecollectiefbeller-hater ken dan de man met wie ik samenwoon.

Lees ook
Hester: ‘Op1 heeft schaamteloos ‘sfeer gemaakt’ vanuit Ter Apel’

Diep triest dat dit nodig is

Nu is het oorlog en stijgen de energieprijzen. Waarop de bedragen precies gebaseerd zijn, is de meeste mensen een raadsel. Niets zo schimmig als een energierekening. Voor veel huishoudens stijgt de prijs niet met tientjes, maar met 75%. Maandelijks in plaats van €200, €800 ophoesten; dat is niet aan iedereen besteed zonder failliet te gaan.

Op Twitter las ik laats een oproep voor tips om de winter door te komen, zonder de verwarming aan te zetten. ‘Trek warme sokken aan, als je voeten warm zijn, is de rest van je lijf dat vaak ook’, schreef iemand. En weer een ander deelde een link naar een warmtedeken, die je op je bank of stoel kon leggen. Dieptriest dat dit nodig is.

Het is een vrije markt, je bent als consument overgeleverd aan wat de aanbieders bedenken. Zij zullen er niet bij inschieten. Zij zullen nog steeds winst willen maken, aandeelhouders spekken, misschien zelfs wel bonussen uitdelen aan het management. Ondertussen liggen de klanten wakker van de financiële zorgen.”

Geld maakt genadeloos

“Wij overwogen eind vorig jaar zonnepanelen te nemen. De offerte lag er nog, mijn vriend won gisteren opnieuw informatie in. De prijs was met 50% omhooggegaan. Een rondje bellen onder andere aanbieders leerde dat die prijs nog meeviel, zij rekenden nog weer duizenden euro’s extra. Vraag en aanbod, lekker cashen. Allemaal meeprofiteren van de stress van de burgers.

Geld maakt geen leukere mensen. Geld maakt geld en genadeloos. Je lost het maar op met een extra dekbedje of twee mutsen op je hoofd. Vraag de gemiddelde jongvolwassene hoe hij of zij de toekomst ziet en je krijgt een stortvloed aan sombere woorden. En dan is het bij ons dus niet eens oorlog hè? Hier wordt de sfeer vooral bepaald door een stelletje hongerige geldwolven.

Hester Zitvast (44) is freelance journalist, moeder van vier kinderen (21, 17, 8 en een baby). Door haar Twitter-verslaving zit ze bovenop het nieuws en daar heeft ze vaak wel een mening over. Voor Flair.nl ventileert ze die opinie. Daar hoef je het als lezer natuurlijk niet altijd mee eens te zijn. Een goede (en fatsoenlijke) discussie gaat ze niet uit de weg.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.