Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Column > Hester: ‘Geef bezoekers van De Amsterdamse Zomer hun geld terug’

Hester: ‘Geef bezoekers van De Amsterdamse Zomer hun geld terug’

Hester: ‘Geef bezoekers van De Amsterdamse Zomer hun geld terug’

Het is weer even wat anders dan poepchique broodjes filet americain verkopen in een brasserie in Amsterdam-Zuid: een evenement voor tienduizenden mensen organiseren in het Olympisch Stadion. Maar de eeuwig blije Bas Smit en zijn al net zo immer perfecte Nicolette van Dam deden het gewoon.

Afgelopen weekend stond in het teken van The Best of De Amsterdamse Zomer, hún festival waar je even lekker de boel de boel kon laten. Om (al dan niet onder invloed van een drankje of een pilletje) in je Ibiza-outfit onder de zomerzon de blaren op je voeten te dansen.

De Amsterdamse Zomer was een zooitje

Maar het pakte anders uit. Lauw bier, de wijn al heel snel op, een pinstoring, ellenlange rijen en dan vanuit zo’n rij luisteren naar de optredens; het is niet helemaal wat je mag verwachten voor kaartjes die een beginprijs hebben van maar liefst €73. Het was een zooitje en bezoekers deden massaal hun beklag op social media.

Zoals je mag verwachten van het ultieme heppiedepeppiekoppel kwamen ze op Instagram met excuses. Het lag niet aan de organisatie, maar aan een derde van het barpersoneel dat niet op kwam dagen. En tja een pinstoring; dat heb je als influencer ook niet in de hand he? Het waren allemaal problemen die ze in “deze uitdagende markt” niet meer voor elkaar kregen.

Lees ook
Hester: ‘Ik kan die oliedomme kop van Andy van der Meijde niet meer zien’

Stel nou dat het waar is hè, van dat massaal afhakende personeel (iets wat ik ten zeerste betwijfel), dan verklaart dat toch nog niet dat je wijn al halverwege de avond op is? Dat je drankjes lauw zijn? Dat je prijzen zo naaiend duur zijn dat je er, als je het al hebt weten te bestellen, een zure bijsmaak van in je mond aan overhoudt?

Kosten en ergernissen weggelachen

Het spijt Nicolette en Bas en het gehele team ontzettend en de dag erna maakten ze het goed door het allemaal ineens wél op orde te hebben. Het kan dus. En zo snel ineens ook! Hoe bijzonder dat dit keer wel al het personeel op kwam draven… De bezoekers van De Amsterdamse Zomer – Chaos Day moeten het doen met een statement op Instagram en de wetenschap dat ze feitelijk nog geluk hebben gehad dat er met zo’n beroerde organisatie geen ongelukken zijn gebeurd.

Want ik vraag me af of de veiligheid wel voldoende op orde was. ‘Als je zin hebt in een bardienst, weet je ons te vinden’, sluit het bericht lollig bedoeld af. Daarmee worden de kosten die mensen hebben gemaakt en de ergernissen die de dag heeft opgeleverd heel Instagrammable weggelachen.

Wat er moet gebeuren? Dat lijkt me helder. Restitutie van de ticketprijs, al geef je mensen maar de helft terug. Er is een ondeugdelijk evenement geleverd en ik neem aan dat mensen hun bonnetje nog wel hebben. Laat merken dat je inziet dat €73 voor veel mensen een behoorlijk bedrag is. Maar goed, dan moet je dat ook wel echt snappen natuurlijk…

Hester Zitvast (44) is freelance journalist, moeder van vier kinderen (21, 17, 8 en een baby). Door haar Twitter-verslaving zit ze bovenop het nieuws en daar heeft ze vaak wel een mening over. Voor Flair.nl ventileert ze die opinie. Daar hoef je het als lezer natuurlijk niet altijd mee eens te zijn. Een goede (en fatsoenlijke) discussie gaat ze niet uit de weg.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.